måndag 4 januari 2010

2009

Året som gick; i ord, bilder och resultat.

Tävlingsterminen började TIDIGT, redan den 8 februari. Vi red en LC:1 på Farsta, dömde gjorde Mona Rud och vi fick 68,52%. Det räckte till en fjärdeplacering! Bilderna lyser med sin frånvaro från denna tävling..
Sen var det ett långt uppehåll till nästa tävling, den 12 april. Uppladdningen var inte den bästa, jag kom hem dagen innan efter en vecka i Egypten. Isabelle var en ängel och fixade allt med Eden, så jag behövde bara hämta släpet på kvällen. Dessutom hade vi startnummer 6, tidig morgon var det. I LC:1 fick vi 62,59 % och i LB:2 vi fick 59,00 %. LC ritten var helt okej medan LB:n var katastrof! Domare var Eva Kristiansson och Eva Rydström.
Nästa tävling innebar revansch! Hemma på Överby hade vi den 26 april lokala dressyrtävlingar, jag red både Callaway och Eden. I LC:1 vann jag med Eden på 68,52 % och kom trea med Callaway 67,04 %. Min och Edens första vinst! I LB:1 fick jag och Eden 65,17 % och det räckte till en fjärdeplacering och 64.48 % med Callaway och det räckte till en femteplacering. Poängskillnaden mellan Eden och Callaway var dock bara två poäng, enligt mig skulle det ha varit BETYDLIGT mer, Eden gick bra och på Callaway fick jag inte vänsterställning på hela programmet.. Och Eden fick en 8:a på gångarterna i första klassen!
Två veckor senare var det dags för tävlingar på Gladö. Första klassen var LC:1, där fick vi 71,85 % och vann! Äntligen fick jag ett Agriatäcke som jag tjatat om så länge.. Domare var Jennifer Carlsson. (Och Sandra och Dion kom tvåa!) I andra klassen, LB:1, så fick vi snålare poäng, 61,72 % trots en helt okej ritt. Slutade som sista placerad, 10:a. Det blev en lång dag!


Den 17 maj var det tävlingar på Högvreten, därifrån kan jag tyvärr inte redovisa några procent för protokollen har försvunnit.. Jag red i alla fall bägge hästarna, i första klassen var vi strax utanför placering och i andra klassen kom jag på sjätteplats med bägge! Tror att vi hade 63,33 % i andra klassen, LB:3.

Och två veckor senare var det dags för Högvreten igen, nu bara med Eden. Eden var spänd som en fiolsträng, men på något underligt vänster red vi hela programmet okej ändå. 63,00 % fick vi av Fia Klarbrandt i LB:2, och kom första utanför placering.

Sista tävlingen för vårterminen var på Enskede på Sveriges nationaldag, den 6 juni! Protokollet från första klassen är borta, men han gick jättebra och vi kom femma. I andra klassen tyckte jag att han gick lika bra, men det tyckte inte domaren. Vi fick 63,33 % i LB:3 och kom utanför placering.

OCH SEN VAR DET DAGS FÖR SOMMARLOV!

På hösten drog tävlingssäsongen igång den 20 september på Sigtunabygden. LC:1 var programmet, procenten blev 70,74 % och vinst! Sandra och Zara kom tvåa! Marie Svedin dömde.

Nästa tävlingen gick den 4 oktober på Väsby, en LB:3. Startnummer 1 i hällregn och lera upp till Edens mage. Vi fick i alla fall 70,00 % av Ewa Svensson, med 8:or på sitsen och korrektheten! Och vi vann!

Helgen efter så tävlade vi på Solna, en LB:3 även den här gången. Vi fick bra flyt i programmet, kanske att jag red fram lite för länge så att han blev aningen låg i formen. Procenten blev i alla fall 67,58 % och det räckte till en andra plats. Domare idag var Birgitta Sundkvist.

25 oktober, Värmdö Ridklubb, LA-debut. Domare var Jennifer Carlsson, programmet gick helt okej med en liten miss. 66,31 % (!) och första utanför placering. Fantastiska Eden (och fantastiska Lena som peppat oss innan!) En väldigt nöjd Ia trots att det inte blev någon rosett den här gången.

Sista tävlingen gick på Vällingby, den 1 november. Vi red en LB:2, fick 68,67 % och vann. Dömde gjorde Marianne Kurlandsky. Eden var fin och vi hade ett bra flyt genom programmet.

Summering: Vi har haft ett väldigt bra tävlingsår 2009. Framförallt har vi blivit mycket stabilare och höjt lägsta nivån. Jag är väldigt nöjd med att vi faktiskt debuterade LA, för det var ett mål jag satte förra året. Inför 2010 ska vi fortsätta vara stabila i LB och rida lättare LA-klasser. Jag har även en förhoppning om att kunna rida Stockholmsmästerskapet för lektionshästar, som går i LA:3.

2 kommentarer:

  1. Grattis Ia!!! Du är superduktig! Jag tycker du ska bli lite kaxigare och tro på dig själv och ge dig ut i fler LA under 2010. Du har så bra poäng och för dig och Eden är steget inte så stort upp i LA. Lycka till!

    SvaraRadera