måndag 5 oktober 2009

Cavaletti

Måndagar och onsdagar är de dagar jag rider på lektion - sen blir det ibland någonting däremellan också. Förut red jag även på tisdagar, men nu har Callaway som jag hjälpte till med flyttat till Enköping till en juniorryttare som håller på med hoppning. Jag är övertygad om att han har det toppen!

Idag var det i alla fall ridning, vi hade cavaletti. Cavaletti är för er som inte vet någonting mittemellan dressyr och hoppning, man tränar på att stå i lättsits och rider över lite bommar och så. Jag valde att rida utan sporrar idag, då jag tycker att man ska kunna göra båda! Det blir dock lite svårt när han är trött och lite seg - jag fick inte fram honom som jag ville i traven och då blir formen för lång och låg. Galoppen var bättre, men även där märkte jag att han inte gick fram för skänkeln ordentligt och huvudet blir lite guppigt. Övningen vi gjorde var väldigt rolig, vi red upphöjda bommar i både skritt, trav och galopp. Det är jättenyttigt för både mig och Eden, jag ska inte göra någon grej av att det ligger en bom på marken utan bara rida på som vanligt och han får lyfta lite på benen, speciellt frambenen. Jag märkte direkt att han skrittade otroligt mycket bättre när vi vilade bara efter att ha ridit på bommar 15 minuter. Ingen passgång och ingen sand som vi skvätte framför oss.

Duktig var jag också och hade med mig kameran till stallet - dock inte lika duktig och kom ihåg och ta med den hem..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar