torsdag 15 oktober 2009

Sitsföreläsning

Ikväll har en del av stalltjejerna varit på sitsföreläsning av Birthe Vogelius på Järfälla Ryttarförening. En bra föreläsning och vi fick många bra tips på övningar man ska göra för att korrigera svankryggen, stelhet i bröstrygg/korsrygg och andra vanliga fel. Dock kände jag att ibland kändes det lite som att allt var så mycket förenklat - till exempel att man skulle börja sitta rakt över hästen bara för att man höjer blicken och håller huvudet rakt. Det vore fantastiskt om det vore så enkelt, men tyvärr så tycker jag inte det. Jag har haft problem med att jag sitter snett så länge jag kan minnas och hade det varit så enkelt hade jag suttit rakt för längesen. Det man dock får ha i åtanke är att B. Vogelius mestadels pratar om ryttaren när denne är på marken eller om elitryttare. Helt enkelt har man inte samma förutsättningar när man rider på ridskolehäst - dels för hästen i sig är sned och det är ingenting jag helt själv kan göra något åt eftersom han går 2 timmar i veckan MED mig i sadeln och 15 timmar i veckan UTAN mig i sadeln och dels för att andra saker också kan påverka - till exempel sadeln.

På det stora hela var jag positivt överraskad av en bra och lärorik föreläsning med många praktiska tips och övningar.

(En del av) världens bästa stalltjejer! Från vänster; Sandra, Lisa, Helena, Johanna, Amalia och sen Tilde lite högre upp :)

Och sen träffade vi Stina (som äger Adona tillsammans med Lina som stod på Överby förut)!

Efter sånna här föreläsningar så blir jag alltid så inspirerad och längtar mer än vanligt efter att få rida och prova! Nu har vi teori på Överby, dels för att ryttarna ska få den teoretiska undervisningen som man behöver och dels för att hästarna ska få lite välförtjänt vila.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar