onsdag 21 oktober 2009

Härlig ridkänsla!


Bilden är från vår hemmatävling den 26 april -09

Igår red jag privatlektion på Eden inför kommande LA-debuten på Värmdö på söndag. Lena red först, kände igenom honom och fick loss honom ordentligt. Ibland kan det vara negativt att rida en häst man har så mycket känslor för - man blir lite mesig i ridningen. Efter att hon ridit honom är fattningar från skitt, ryggningar och 10 meters volter i galopp inga problem. Det är så skönt att ha en tränare man också kan få hjälp med ridningen av.

Idag så red jag vanlig lektion, vi tränade med fokus på skänkelvikningar och små volter. Övningen vi red gav också mycket frihet så jag kunde göra några fattningar från skitt och även träna ryggningar. Jag är jättenöjd med känslan idag, går det så bra på söndag gör vi inte bort oss.. Jag måste tänka på att få loss honom ordentligt och inte låta honom bli lång i övergångar. Annars blir ryggningen och fattningarna samt volterna svåra. Han måste även vara ordentligt på skänkeln! Och jag vet att jag kan om jag bara anstränger mig och är konsekvent från början. Lena gav mig tips om halterna, att samtidigt som jag korrigerar att han drar tygeln ur handen på mig så ska jag bestämt säga "Nej", och sen kan jag använda det som en förstärkning till korrigeringen och även i andra situationer. Det funkar superbra! Det är också väldigt viktigt att man berömmer när hästen gör rätt! För om inte hästen tycker att det är roligt så är det väldigt svårt.

Eden är fin i ryggen också - det är som ett litet sår men sårskorpan är tunn och det läker bra. Vi är noga med att tvätta efter hagen och efter ridning så att det inte blir infekterat eller liknande.

Sen har jag en nyhet jag verkligen skulle vilja berätta men inte kan än.. Men det kommer snart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar