fredag 23 oktober 2009

Förberedelser inför tävling

När man tävlar dressyr är det viktigt att se snygga ut eftersom det är en bedömningssport. Även fast det inte ska påverka så är jag övertygad om att det faktiskt spelar roll hur man ser ut - man behöver inte ha de nyaste eller dyraste sakerna men det är viktigt att man är hel och ren. När jag ska tävla gör jag alltid listor på allt som ska göras för att vara säker på att ingenting missas.

- Smörja (träns, sadel, sadelgjord, lädergrimma, ledträns)
- Flytta bettet från vanliga tränset till tävlingstränset
- Pusta stövlarna
- Fixa transporten (torva, hänga in hönät, havrehink)
- Packa mat (extra hö, betfor och äpplen/morötter)
- Duscha/borsta noggrannt (extra viktigt om du har en häst som kissfläckar syns på)
- Tvätta svans & ben
- Knoppa
- Frisera öron, nacke, hovskägg, svansen upptill och på längden
- Packa alla saker enligt packlista
- Ta fram nummerlapp och fästa på schabraket
- Mocka rent i boxen precis innan nattning, täcke på!

Jag vill alltid göra så mycket som möjligt så tidigt jag kan. Vill helst inte ha någonting kvar att göra samma dag som vi ska åka om det inte är så att vi ska åka väldigt sent. Inför söndag har jag inte gjort någonting, jag hoppas att jag hinner lite imorgon alternativt att Edens gulliga skötare Ronja och Klara gör någonting, annars får jag åka tidigt till stallet på söndag!

1 kommentar:

  1. Vi fixar!(eller jag vet inte om Ronja kommer...)

    SvaraRadera